
وجود حجم بالای پروتئین در حشرات باعث شده تا برخی شرکت های سازنده محصولات خوراکی از جمله شرکت پپسی از آن ها به عنوان طعم دهنده و ماده انرژی زا در محصولات خود استفاده کنند.
طرح استفاده از پروتئین حشرات در محصولات پپسی
نوشابه پپسی اولین بار در سال 1893 توسط داروساز جوانی به نام کیلب برادهم اهل نیوبرن در ایالت کارولینای شمالی در کشور آمریکا معرفی شد. هدف برادهم از تولید این نوشیدنی درمان درد معده بود. نام نوشابه پپسی بر گرفته شده از پپسین (Pepsinn)، آنزیمی است پروتئینی که از سلولهای اصلی معده ترشح می شود و به هضم پروتئینها کمک می کند.
مقامات شرکت پپسی اعلام کرده اند در حال آزمایش بر روی کرم ها به عنوان یک منبع پروتئینی برای محصولات خود از جمله انواع نوشیدنی ها و حتی اسنک ها هستند.
از جمله حشراتی که شرکت پپسی در نظر دارد در محصولات خود از آن به عنوان منبع پروتئینی استفاده کند جیرجیرک است.
اگر چه مقامات پپسی اعلام کرده اند که تمرکز اصلی آن ها برای کشف یک منبع پروتئینی گیاهی برای محصولات این شرکت می باشد اما پروتئین حیوانی از حشره هم یکی از گزینه ها است.
شرکت پپسی نمی خواهد از منابعی چون لبنیات، تخم مرغ، گوشت و ژلاتین در محصولات خود استفاده کند و در عوض به دنبال این است که از نسل جدیدی از منابع غذایی استفاده کند.
جیرجیرک یا Crickets دارای حجم بالایی از پروتئین است و در کشورهای شرق آسیا به عنوان یک منبع غذایی اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. در آسیای شرقی و نیز برخی کشورهای آمریکای لاتین انواع حشرات خوراکی در مزارع پرورش می یابند تا به عنوان مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند.
پروتئین جیرجیرک
از جمله دیگر شرکت های مشهور که در زمینه جایگزین کردن منابع غذایی غیر از گوشت در حال تحقیق هستند می توان شرکت تایسون را نام برد که در سال 2016 سرمایه گذاری بالغ بر 150 میلیون دلار در این راستا انجام داده است.
اکنون در دنیا بیشترین حجم استفاده از ماده جایگزین به جای گوشت، پروتئین سویا است که در بسیاری از فرآورده های غذایی به کار می رود.
در عین حال مقامات پپسی اعلام کرده اند که طرح استفاده از پروتئین حشره هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد و در هیچ یک از محصولات آن ها وجود ندارد.
چندی قبل نیز در رسانه ها، خبری مبنی بر استفاده از پروتئین جنین انسانی در محصولات شرکت پپسی در دنیا مطرح شد که انعکاس های منفی شدیدی داشت و البته مقامات پپسی آن را رد کردند.
رقابت شرکت ها برای ساخت محصولات با طعم های هیجان انگیز و بدست آوردن سهم بیشتری از بازار باعث روی آوردن آن ها به استفاده از منابع جدید برای طعم و مزه شده است.